wie is Jeroen ?

Jeroen is al vanaf 1983 een Citrofiel.
Werkte bij Citroen en bezit er diverse. Bijna 25 jaar bij Citroen!!!
Een 2CV 1963 , SM 27 Injection electronique 1972 , C3 Pluriel 1600 16v 2003 , HY camper Currus 1971 , C6-2.7HDI exclusive 2006.
Sleutelen is zijn grootste hobby. Hieronder zie je waarom je van zulke auto's gaat houden.

Ook motoren zijn hem niet vreemd, hij had tenslotte zijn motorrijbewijs eerder dan voor zijn auto. Een Zundapp Bella R154 uit 1957. De Bella heeft ie gevonden bij het grof vuil in 1983 en die gerestaureerd. Helaas onlangs verkocht daar er veel te weinig op gereden werd. En een Vespa Primavera 125 erbij voor achter op de camper.

Is nu eigenaar van Garage de All-Timer in Grootebroek, waar ik van allerllei merken te repareren krijg w.o: Mercedes AMG inmiddels tientallen, sl, c-klasse,e-klasse, Volvo, Citroen HY, 2cv, Ds Cabriolet, C6, Porsche Panamera, Ferrari 456, Jaguar, MGa, Peugeot 404 Cabriolet en Simca in diverse soorten.

Cilinderkop van de camper aanpassen op LPG

mooi koppie
mooi koppie

Zo nu eerst even een paar verse kleppen in de cilinderkop van de HY currus. Gelijk ook nieuwe harde zittingen erin en klephoedjes. Goed werk van Motorenrevisie Frank in Hilversum.

kop HY

Alles weer opbouwen.

De site van Jeroen, "Grootgrondbezitter" van de beroemde Citroën SM.

Zo we zijn weer begonnen aan de Citroen SM

Zo motor eruit
Zo motor eruit

Eerst de motor eruit om het vliegwiel te laten boren, dit om een BDP sensor te plaatsen. Hiermee weet de computer wanneer het bdp is behaald. Ook de koppeling vervangen.

Hulptroepen ingeroepen

Hulptroepen.
Hulptroepen.

Zo nu moet de motorruimte gelijk maar schoon. Gelukkig hielp Martin mij daarbij. Melkboerenhondesjouwtje.

Het is weer als nieuw.

BDP gemaakt in vliegwielhuis

bdp sensor
bdp sensor

Zo een gat in het vliegwielhuis gemaakt met een steuntje voor de BDP sensor. Dat is even uitkienen waar dat precies moet. Want dat moet op een milimeter van het vliegwiel.

Er was dus net genoeg plek naast de as.

Mooi plaatje van de motor met bak

Maserati
Maserati

Ook de startmotor gelijk gereviseerd daar je er later nooit meer bij komt. En ook gelijk een goede pluskabel bij Aquasport gemaakt. Hier gaan tenminste de amperes stromen.

Interieur ook gelijk maar aanpakken.

Verse bitumen
Verse bitumen

Nu ik toch bezig ben het interieur gelijk aanpakken. Dus stoelen en bank eruit (die zijn van leer) hier hoeft niet echt wat aan gedaan te worden daar deze nog zeer fraai zijn en mooi patine. Alle delen van de vloerbedekking eruit gehaald ( wat een pokkeklus) en de bitumenlaag van de bodem verwijderd. Hier weer verse bitumen op gesmolten.

en meer bitumen

Op die bitumen komt dan weer een geluidsdempende laag van dik apenhaar en dan de vloerbedekking erop. De matten voor de vloer zitten origineel vast met stalen haakjes. Gelukkig is het gekochte mattenset erg compleet en zit dat er dus ook vers bij.

en verder

mooi vloertje
mooi vloertje

Nu komt het plakken. Eerst diverse bekleding geplakt met Bison uit een spuitbus. Dit werkt dus niet en alles weer verwijderd, Nu maar met grof geschut dmv. Bison TIX. Dit is perfect en er gaan voor de gehele vloer 2 kilo TIX in.

en meer

Patine leer

leer
leer

Mooi Patine leer, lekker zo laten dus. Alleen mooi ingevet met leervet. Het lijkt zo wel op een plaatje uit de folder van toen.

en meer leer

Vloerbedekking plakken.

pedaalstel
pedaalstel

Een hele klus om de vloerbedekking te plakken bij de pedalen etc.

Ondertussen de wielmoeren.

Moeren RVS
Moeren RVS

De wielen zijn nu van het merk Delta Mics en die horen vast te zitten met wielmoeren. Welnu het gehele internet afgezocht naar geschikte moeren, uiteindelijk 1 adres gevonden in engeland maar deze had ze niet meer, moest ze dan bestellen in amerika per 100 van € 4 per stuk. Dat dus even niet gedaan. Dan maar naar Zwaagdijk en ze laten maken door Dennis Schreuder.Op het plaatje 1 oude moer en 1 tijdelijke moer en de 16 andere gemaakt door Dennis van RVS.

Binnenkort meer

Er volgt binnenkort meer.


 

EINDRESULTAAT

mooi zitten voor de bus
mooi zitten voor de bus

Werken aan de camper HY Currus tot dat ie weer als nieuw is.

Hy Currus
Hy Currus

Werken aan de camper HY Currus tot ie weer als nieuw is.

Vers van de spuiter
Vers van de spuiter

Binnen drie kwartier na het spuiten alweer rijden naar de schuur.

Naar de spuiter
Naar de spuiter

Schuifdeur links eruit en dichtmaken

Schuifdeur
Schuifdeur

Schuifdeur eruit en er weer gewoon plaatwerk in maken.

Camper opknappen

Opknappen van de Camper

Camper opknappen

Ook nog even een scooter gekocht voor de camper

Vespa Primavera 125
Vespa Primavera 125

Gaten maken voor de matrassen
Gaten maken voor de matrassen

camper opknappen

Op vacantie met de lange HY Currus

Op vacantie met de HY
Op vacantie met de HY

Zo gingen we van de zomer op vacantie naar de Ardeche met de twee kano's op het dak en een scooter achterop. ( Een Vespa Primavera 125).

Op vacantie

De HY aangepast voor de vacantie een navigatie van VDO erin en radio/cd, blue-tooth, verse achterbanden, uitlaat, 123 electronische ontsteking, knappe stoelen uit een BX GTI, imperiaal met ladder, verse koelkast etc etc etc.

Lekker een lang modelletje

Ik dacht doe maar een lang model, hebben we teminste wat ruimte.

De oude kleur aan de binnenzijde

Oude kleuren.
Oude kleuren.

De binnenkant was geel en bordeau rood met grijs. Dat moest maar snel anders.

En zo is het lekker fris blauw
En zo is het lekker fris blauw

Achteraanzicht
Achteraanzicht

Camper vervolg

Hondekop
Hondekop

Toch ook maar een campertje gekocht. De HYcurrus

Hy currus
Hy currus

Na lang zoeken een camper gekocht. De beroemde patatcar of de pizzacar.

Meegedaan aan "le Citron Presse"

Even een foto voor de Sponsor
Even een foto voor de Sponsor

Onlangs meegedaan aan de Citron presse. Dat is een rally voor oude Citroens. De rally gaat via Kerkrade naar Luxemburg en dan verder naar de franse Alpen. Verste punt is le grand ballon d'alsace. Uit en thuis 2300 kilometer gereden.

Er deden 70 teams mee in een tour en sport klasse. Uiteraard gingen wij voor de sport klasse. 18e geworden.

Was wel weer wennen daar de presse al 9 jaar niet meer gereden is.  Schitterend weer en allemaal mensen met de zelfde interesse zorgt ervoor dat het weer een onvergetelijke rally is geworden.

Hier nog een paar foto's.

We gaan weer verder met de SM

Delta mics voor de SM
Delta mics voor de SM

Na fijn gereden te hebben willen we toch weer wat veranderen.

Dus een paar DELTA MICS gekocht. Staat natuurlijk weer mooi.

Klein probleem ze passen niet helemaal daar ik de maximale maar gemonteerd heb.

Te weten 205/70x15 Michelin.

Dus weer naar Giling om de achterspatborden aan te passen en langs krikke om de binnenzijde van de velgen uit te draaien.

 

Delta mics aan de achterzijde

wielkappen aangepast.
wielkappen aangepast.

Achterspatborden uitgebouwd om de brede velgen kwijt te kunnen.

Ook de harten zijn uitgedraaid zodat de ET waarde veranderd met 4 milimeter.

Gelijk maar even verse chromen wielbouten gemonteerd.

Dan eindelijk aan de injectie

Inlaatspruitstuk
Inlaatspruitstuk

Om de wagen gladder te laten rijden en misschien ook zuiniger een injectie erop.

Ik heb de complete injectie van een bestaande Sm injectie afgesloopt (deze wagen had zwemdiploma A,B,C.).

Alle delen gestraald en gespoten/gepolijst.

 

Injectie 2

Injectie 3

Gaskleppotmeter pas gemaakt, en luchttemperatuursonde gemonteerd.

 

Het is dus de bedoeling dat het een bestaande injectie word maar met moderne techniek.

Dat betekend met lambdasondes een geregelde injectie dmv DTA computer.

Deze zal dan afgesteld worden op de rollenbank.

Injectie 4

Watertempsonde gemonteerd.

Injectie 5

Mooi he met die grote spruitstukken.
Mooi he met die grote spruitstukken.

De gespoten luchtfilters gemonteerd.

Mooi gespoten luchtfilters.
Mooi gespoten luchtfilters.

De luchtfilters gestraald en gespoten, weer als nieuw. Vandaag verse stikkers besteld.

Mooi he

andere kant

Injectie 6

Verse radiator maar nu met 3 rijen
Verse radiator maar nu met 3 rijen

De radiator vervangen d.m.v. een vers blok maar dan 3 rijen.

Dit zorgt voor meer koeling. Samen met de andere koelmotoren voor een injectie zal dit goed koelen.

Ook de bovenplaat en inlaatluchtbuizen even laten spuiten. Uiteraard alles met verse slangen en klemmen van RVS.

Injectie 7

Galvaniseren
Galvaniseren

Gelijk maar even diverse delen laten galvaniseren, kost eigenlijk helemaal niet veel en het resultaat is fantastisch.

Zie ook de volgende plaatjes.

injectie 7a

Galvaniseren
Galvaniseren

Injectie 7b

Galvaniseren
Galvaniseren

Injectie 8

Computerbak
Computerbak

De computer komt bij de bijrijdersstoel. Alle bedrading er naar toe gemaakt en ruimte gemaakt vor de nieuwe injectiecomputer en de telefoon.

Injectie 9

Oude beplating
Oude beplating

De dorpelbeplating ook maar in RVS. Deze is sinds kort te koop bij Chyparse.

Mooi resultaat eerst de oude versie en op de volgende de RVS beplating.

Injectie 9

RVS beplating
RVS beplating

Dit is de nieuwe

Injectie 10

Lambda sondes
Lambda sondes

Er moeten ook lambdasondes in de uitlaat, deze dus demonteren en uitkienen waar de ruimte is. Aftekenen en boren. Moeren pas draaien en vastlassen.

Voorste uitlaatpijpen weer monteren, en de bedrading verleggen.

De sondes heb ik maar even gescoord bij dealer Ooyevaar.

 

Mijn Citroen SM

Hier dan de foto's van mijn Sm na logen , cataforese en spuiten.
Eindelijk klaar voor de taxatie.

Voorpui van de SM

De Citroen SM is vooral bekend om zijn indrukwekkende voorverlichting van Cibie.
Dimlicht, grootlicht en verstralers die meedraaien met het stuur.
Dit alles hydraulisch.

Strakke wagen

Het is niet eenvoudig om een strakke wagen van de SM te maken.
Dat waren ze af fabriek namelijk ook nooit.

Mooie retrolook

Foto bewerkt zodat een mooie retrolook ontstaat.

Exploded view

Concorde en Citroen SM

Amerikaanse Citroen SM

Ook Fiat heeft mij gedurende jaren beziggehouden.

Deze Fiat 500l heb ik verbouwd door hem te verlagen, verbreden, dikke wielen, gescheiden remsysteem, kuipstoelen met 4-puntsgordels, electrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, 700cc motor uit een cinqecento, synchromesch versnellingsbak en nog veel meer.
Helaas wat auto's opgeruimd en deze dan ook weer.

Tekening van een Maserati motor.

Lambretta TV175

Deze Lambretta uit 1964 heb ik voor mijn vader uit Italie gehaald en gerestaureerd.
Hij rijd nu in Hongarije waar mijn vader woont.

Kwetsbare distributie van de SM

De distributie is het grote probleem van de Citroen SM.
De driedubbele ketting is hier goed te zien.

Exploded view van de SM motor

Hier een mooi plaatje van de motor.

Oude SM glorie

Zo kan je ze nu ook terugvinden.

Rally

De SM is vaak met groot succes gebruikt in de rally.

Mooi plaatje van vergane glorie

Waar zou dit zijn?

Advertentie

Zo waren de advertentie foto's van ongeveer 1970

Advertentie

Dit is ook een mooie

Echt seventies

De beroemde foto met Johan C

Dit is waarom de SM zo bij de mensen bijblijft. Is dat niet zo'n auto zoals Johan C had?